Doing whatever we want

I dag har vi dagen fri til å gjøre hva vi vil, kan dra ut på byen på shopping, museums besøk og mer om noen ønsker det. Jeg var ute på en liten shoppings tur med Nandita i klassen ikke langt ifra hotellet. Vi fant oss noen klær, hun kjøpte for nærmere nesten tusen norske kroner, ekspert på å kjøpe alt hun ser (nesten). Jeg fant meg to fine gensere som passet meg helt perfekt, likte ikke knappene på den ene så jeg skal se om jeg får byttet de ut når jeg er kommet hjem igjen til Tromsø.. about seventeen days.

Akkurat nå er jeg på hotell rommet og gjør ingenting, eller jo jeg blogger det gjør jeg. Tenkte jeg skulle ta og få noen med meg på butikken og få kjøpt noe mat, for resten av dagene (2 dager igjen) vi er her må skaffe oss lunch, middag og drikke selv for egne penger. Har funnet noe god mat her som jeg liker blant annet den chicken bacon baguetten fra subway er veldig god.

Er det en ting (eller flere) jeg ikke kommer til å skjønne meg på her i Russland så er det valutaen og språket. Altså matte med ganging og deling tar jeg aldri i hode og det er ikke enkelt og huske hva av sedlene er for noe. Her i lander har de RUBLER. En 1000 seddel her er 200kr, en 100 seddel er cirka 20. Og hvis det står at en genser koster 500 rubler, så for å regne ut hva det blir cirka (måten jeg gjør det på) så tar man bort det bakerste tallet og ganger på to. Altså 500 ?  50 x 2 = 100.- Jeg føler meg nesten litt rik på rubler, har så mange seddler og mynter og jeg aner ikke hvor mye det er til sammen.

3900 norske kroner er cirka rundt 650 rubler, tror jeg. Jeg er elendig i matte bare så det er sagt.

Og ikke bare det. Her snakker de så vidt engelsk, der er noen få som gjør det men ellers er det ingen. Så her er det litt kommunikasjonsproblemer spesielt når man er ute og handler eller snakker med en russer. Det ikke enkelt å forstå hva de sier, siden de nesten ikke snakker engelsk så må vi heller lære oss litt russisk.

Nettet er litt tregt og vil ikke helt samarbeide i dag, sikkert på grunn av det fine været vi har her akkurat nå i St. Petersburg. Regn og veldig sterk vind.

Hva gjør du i dag?

Videoblogg fra St.Petersburg

Hallais

Nå tok jeg meg tid til å endelig lage en liten kjapp videoblogg til dere, so here you go.

Spørsmålsrunde og konkurransen er enda oppegående og det avsluttes ikke før den 1 NOVEMBER!

INTERNETT PARTY!!!

YES, det er internett på hotellet og det betyr BLOGGING!! Og som overskriften sier så har jeg og romvenninen min internettparty, vi sitter i hver vår seng med hver vår pc i fanget. Ja nå er jeg da kommet trygt fram til St.Petersburg i Russland, og vi kom da frem i går rundt halv åtte på kvelden. Hotellet vi bor pået hotell som heter heter Ladoga Hotel som er et tre stjerners hotell og det er veldig fint. Kan forteller nå om turen hit og resten av dagene om hva vi har gjort å sånt får komme etterhvert, det blir litt langt da, og detaljert.

Vi dro fra skolen rundt i åtte tiden og satte kursen mot Stockholm. Vi kjørte cirka to timer mellom hvert stopp, vi stoppet tre ganger på vei til Stockholm og faktisk så syntes jeg at det ikke tok så kjempe lang tid som jeg trodde det skulle gjøre men jeg sov jo litt innimellom når vi kjørte bussturen. Fra skolen og til Stockholm tok cirka 7 timer og når vi var fremme i selveste hovedstaden i Sverige (jeg alltid har drømt om å dra til) jeg var nesten helt i hundre eller jeg var hvert fall veldig glad til å komme til et sted jeg lenge har hatt lyst til å dra.

Fikk tatt litt bilder ut av vinduet i bussen når vi kjørte men de ble ikke de aller beste. Trafikken der synes jeg var helt sykt, det var fire rader hver vei med fullt av biler og kjempe mye kø. Jeg har aldri sett så mye trafikk i hele mitt liv før men dette var faktisk min aller første gang jeg har vært i en hovedstad og det er faktisk ikke tull engang.

Vi kjørte ned på kaia hvor båten vi skulle ta til Finland var. Vi fikk billett, nøkkelkort og frokostkorte og måtte vente i litt over en time før vi kunne komme oss på båten. Båten synes jeg var ganske fin innvendig det var speil i trappene og enormt mye med restauranter, butikker og mye mer. Noe av det beste (synes jeg) var at det var mye mummi ting som kopper, fat og bamser, jeg fikk veldig lyst å kjøpe meg en men det skal jeg ta på tilbaketuren. Vi skulle overnatte på båten i en natt og jeg som på rom med tre andre jenter på et veldig lite rom og den natten var det ikke enkelt å få sove. Båten vibrerte / dirret utrolig mye, det ble veldig varmt og ikke var det noe vindu å åpne opp heller, men etter å ha vært våken noen timer fikk jeg endelig sove. Dette var da min aller første gang jeg faktisk har vært i en ordentlig hovedstad og overnattet på en båt. Og NEI det er faktisk ikke tull.

Her ser dere oss og den fine team tour bussen vi kjører med på tur til, i og fra Russland

Stay tuned for more update...!

Skoletur til Russland, St. Petersburg

Nå er jeg ferdigpakket og klar for den lengste busstur i hele mitt liv. Vi drar herifra med buss klokken åtte cirka på morningen og skal være fremme i Stockholm cirka rundt to-tre tiden på dagen. Deretter skal vi ta ferge / båt over til Russland og videre med buss inn til St. Petersburg. Det blir en busstur på 36 timer tror jeg, håper jeg kommer til å klare å sove mesteparten på den lange turen.

Jeg har med meg pc `n, men det blir bare på grunn av at jeg må legge inn bildene på kamera siden minnekortet mitt er på 4GB, og jeg kommer til å ta en kjempe masse bilder hver dag mens vi er i St. Petersburg. tviler på at jeg får noe internett på hotellet men jeg får se når vi kommer frem. Jeg kommer til å skrive hver kveld om dagen, hva vi har gjort osv. Så når jeg kommer hjem så skal dere få lese og se bilder ifra det vi har gjort. Nå er det bare 12 timer igjen til vi drar så nå gleder jeg meg veldig her. Vi blir borte i en uke, så det blir ikke noe oppdatering før den første eller andre november. Ønsk meg god tur da.

Ha en fin uke alle sammen!

-Tine i Russland

Miley Cyrus - The Backyard Sessions - "Jolene"

Sitter nå på klasserommet og jobber med en ny oppgave vi har fått, vi skal finne en russisk fotograf og lage en plakat om den fotografen, jeg har om en som heter Vadim Trunov. Det var veldig vanskelig å finne noe om han på norsk / engelsk, men når jeg søkte på russisk kom veldig mye opp men jeg må bruke Google oversetter noe som er litt tungvint. Men uansett, nå på torsdag om to dagen så skal vi dra til Russland og det blir en 6-7 timers busstur herifra og til Stockholm cirka men jeg gleder meg veldig. vi må stå opp grytidlig, det blir frokost klokken sju også må vi være klar til å dra klokken åtte, jeg skal ta og sove på bussen for jeg kommer til å stå opp veldig mye tidligere enn de andre. Må ta og begynne med pakkingen i dag etter middag.

sjekket kjapt nettavisene og så at Dolly Parton skal komme til Norge neste år, er ikke noe særlig fan av henne men hun er jo gudmoren til Miley Cyrus som er forbildet mitt. sånn plutselig begynte jeg å synge på en av sangene hennes Jolene haha men den er jo fin da.

</>

So much in two hours

I dag var det innsamling for tv-aksjonen, jeg håper mange av dere ga et lite bidrag til bøssebærene som var ute å gikk i dag. Dette var faktisk første gang jeg har gått med bøsse fra dør til dør og jeg trengte knapt å si noe som helst egentlig før de kom med penger. Det gikk overaskende bra til å være den første gangen og jeg fikk samlet inn 1575kr, på to timer. Det var mange som ikke var hjemme da og området jeg gikk i var det kjempe mange som hadde hunder, jeg tror ikke jeg har vært i et område med så mange hunder før, det var nesten vilt. Også fikk jeg se verdens fineste og søteste hund som jeg fikk så kjempe lyst på, og den er ganske lik den på bilde under bare pelsen var litt lengere men rå søt var den. Jeg lurer veldig på hvor mye vi fra Bjerkely klare å samle inn tilsammen, alt i alt, hver enkelt person? Jeg har hørt at to stykker fra skolen klarte å samle inn over ti tusen kroner ikke vet jeg om det er sant men jeg hørte noen sa det. That`s sick.

Hva har du gjort i dag?
Det er bare å forsette å spørre i spørsmålsrunden om dere lurer på noe, jeg svarer ikke før i begynnelsen av november.
Heller ikke glem å melde dere på konkurransen om justin bieber deksel til iPhone 5

NRK TV-aksjonen 2013 - Nasjonalforeningen For Folkehelsen

Jeg tror alle dere har hørt om årets NRK TV-aksjon for Nasjonalforeningen For Folkehelsen som skal foregår i morgen. Vi hadde i dag et seminar hvor vi ble informert om selve TV-aksjonen og sykdommen som kan ramme oss alle som er demens. De fleste av oss vil en gang bli i løpet av livet bli berørt av sykdommen. Som vi ble fortalt på seminaret er faktisk dette den største aksjonen i verden.

Jeg vet at det er utrolig mange der ute som er rammet av demens eller er berørt, for jeg er selv berørt og har to stykker hjemme i familien, og for meg så synes jeg det er kjempe trist både oppleve å se at en person du er kjempe glad i begynner å bli glemsk og får denne sykdommen som personen vil ha resten av sitt liv og du ikke kan gjøre noe med det. Vi er mange som har en personlig grunn til å bidra i TV-aksjonen NRK 2013. Går du med bøsse kan du i tillegg bidra til en løsning på dette folkehelseproblemet. Så i morgen når det kommet noen bøssebærere på døra di synes jeg at dere skal gi et bidrag til dette. Hvor bra føles det ikke å kunne hjelpe andre og være med på å gjøre en forskjell?

Hva er TV-aksjonen 2013? Tv-aksjonen 2013 går til nasjonalforeningen for folkehelsens arbeid med demens. I år skal vi gi mennesker med demens og deres pårørende en enklere hverdag og et bedre liv. Gjennom tv-aksjonen 2013 skal vi ogå bidra til å løse demensgåten.

Hvorfor er denne saken viktig? Over 70 000 nordmenn har Alzheimer eller en annen demenssykdom. de neste tiårene vil dobbelt så mange bli rammet og over 600 000 være nærmeste pårørende. Demens kan ramme oss alle. Ved å handle nå kan vi gi enkeltmennesker en lettere hverdag og samtidig komme en stor utfordring for det norske samfunnet i forkjøpet. Det er nå, med TV-aksjonen 2013 vi har muligheten til å gjøre noe, både for dem som er rammet og for samfunnet. VI HAR INGEN TID Å MISTE!

Hva går pengene til? Midlene fra Tv-aksjonen skal gjøre livet bedre for mennesker med demens og deres pårørende, samt bidra til at færre får sykdommen. for å klare dette går pengene til rte prioriterte områder: forskning, aktivitetstiltak og informasjon. Over 80 prosent blir delt omtrent likt mellom forskning og aktivitetstiltak, resten går til informasjon.

Forskning for å bidra til å løse demensgåten. forskning kan gi svar på hvorfor demens oppstår og hvordan det kan forebygges og behandles, slik at det blir mulig å forsinke og hindre utvikling av sykdommen. Det kan igjen føre til utvikling av en vaksine og bidra til at færre får demens.

Aktivitet som øker livskvaliteten og mulighet til å delta. For mange mennesker med demens vil hjelp fra en frivillig være den eneste muligheten til å delta i forskjellige aktiviteter og unngå et liv i passiv isolasjon. Med midlene fra Tv-aksjonen vil rekruttere, motivere og lære opp frivillige til «aktivitetsvenner». Ordningen skal gi gode og helsefremmende opplevelser til demenssyke og et friminutt for nærmeste pårørende.

Informasjon for å øke åpenhet og forståelse. Vi bidrar til å skape et mer demesvennlig samfunn. Personer som får demens kan oppleve at det er mange myter og tabuer knyttet til sykdommen. Dette bidrar til at mange trekker seg tilbake og ikke tørr å være åpne om sin sykdom. Det vil endre med informasjon som skaper mer åpenhet, bryter ned fordommer og øker forståelsen for at demens er en sykdom. Midlene skal også gå til å etablere en ordning der pårørende kan støtte hverandre.

New York til neste år

Hei

I dag har vi hatt informasjon om turene som vi skal på i år Marokko, Budapest og New York pluss litt om St. Petersburg som vi skal på nå til uka.

Er det en tur jeg gleder meg aller mest til så er det New York jeg skal til i slutten av mars neste år. Turen koster rundt femten tusen kroner avhengig av hvor mange som blir med og jeg tror vi blir cirka rundt tretti stykker på den turen som de sa under informasjonen om NY, men jeg gleder meg noe helt vanvittig, jeg har alltid drømt om å dra til USA. Det er så mye spennende vi skal gjøre der, vi skal besøke verdens største fotobutikk, et museum hvor de har ekte dinosaur skjelett av t-rex, vi skal på top of the rock, Central park og mye mer, herregud bare av å tenke på det jeg klarer ikke vente med å dra til New York

Så nå gjeller det å spare mest mulig så blir det mye shopping på meg i New York.

Har du vært i New York? Fortell meg kort hvordan det var.

SPØRSMÅLSRUNDE!

For personlige spørsmål blir ikke svart på!

Foto Basic

I dag var det valgfag og jeg hadde da Foto Basic. Vi fikk først en gjennomgang / repetisjon av ISO, lukker tid, blender, manuelle innstillinger osv. Etterpå gikk vi ut og tok bilder hvor bakgrunnen skulle være klar og forgrunnen skulle være uklar, det ble mange fine bilder og jeg har nå fått sett igjennom og redigert noen av dem. jeg måtte ta litt av begge deler hvor på noen bilder er forgrunnen klar og bakgrunnen uklar og omvendt. Etter lunch gikk jeg på internatet og tok en dusj, ryddet og vasket rommet noe som virkelig trengtes, rommet har ikke vært vasket siden før høstferien for sånn to uker siden. Etterhvert skal dere få en liten room tour og snart når jeg får tid skal dere få se innkjøpene fra høstferien. Her er noen av bildene jeg fikk tatt i dag på foto basic.

Hva synes du om bildene?

Ang Konkurransen

Hei dere!

Angående konkurransen om Justin Bieber dekselet så vil jeg utsette påmeldings fristen til ETTER jeg har vært i St. Petersburg, som vil si at konkurransen avsluttes da den 1.NOVEMBER om to uker.
Klikk HER for å delta.

Grunn er egentlig fordi at nå etter høstferien er det kjempe mye som skal gjøres her på skolen angående turen til Russland neste uke, det er skoleoppgaver som skal gjøres og leveres og mye mer. Så jeg håper at det går greit også om det er flere som vil delta får de også muligheten til det. Konkurransen blir litt mer morsom når det er flere som er med.

12 Ting dere ikke visste om meg

- Favoritt filmene mine fra da jeg var liten er mummitrollet og det er det fortsatt

- Jeg er fortsatt redd Hufsa og Vinter damen fra mummitrollet selv om jeg vet godt den dag i dag at det bare er tegnefilm

- Ser jeg en skrekkfilm får jeg mareritt i flere netter etterpå

- Jeg er like glad, snill og blid som dagen er lang

- Jeg har hatt mange blogger tidligere før denne

- Hater å lese bøker, nå leser jeg en bokserie som heter soloppgang

- Jeg er kortvokst og blir ikke høyere enn det jeg er (1.50)

- Jeg elsker å styre på kjøkkenet, matlaging og baking

- Elsker å synge, synger hver gang med på sangene når jeg hører på musikk

- Miley Cyrus er forbildet mitt innenfor musikk, hun inspirerer meg med musikken sin

- Når jeg var liten rotet jeg ganske mye, nå har jeg lært å holde rommet mitt ryddig

- I norsken og ellers på skolen fikk jeg høre fra lærerne at jeg skriver mye rett. Jeg skriver sjeldent feil i tekster, stiler osv. Rettskrivning er tingen.

Noe du ikke visste?

Siste dagen hjemme

Jeg er så utrolig vimsete eller hva jeg skal kalle meg selv i skrivende stund. Jeg har hele tiden trodd at flyet mitt gikk rundt i to-tiden og at jeg kom til å være på skolen skikkelig sent og alt det, MEN NEI. Det er først nå jeg legger merke til det at jeg drar herifra mye tidligere enn det jeg trodde og jeg er fremme ved skolen cirka rundt fire på ettermiddagen. Haha går det ant å bli så tullete, jaja sånn går det når man ikke kan så mye om reising med fly, det er alltid mamma som holder orden i det.

Er høstferien virkelig over allerede? Av og til må jo bare tiden gå så alt for fort når jeg ikke vil at den skal gjøre det. I morgen tidlig drar jeg nedover igjen og jeg er enda ikke ferdigpakket, men det aller meste er pakket og klart så jeg har stort sett bare ryddig av rommet mitt igjen. Om rundt elleve dager så drar vi på den første skoleturen til St. Petersburg i Russland, herregud jeg gruer meg til å sitte på en buss i sju-åttetimer fra Bjerkely til stockholm og videre der ifra med båt over til russland herregud bare tanken på den lange turen får meg nesten til å ikke ville dra.

Men nå må jeg nesten gjøre meg ferdig her, skal jeg gjøre det i morgen har jeg ikke særlig mye tid på meg.

Årets første snø

Dette er noe jeg bestandig liker å våkne opp til om morgen, nysnø på bakken. Måtte ut en kjapp tur å ta litt bilder. Gleder meg til vinteren.

Ny header

Nå har jeg selv endelig funnet ut hvordan jeg skulle bruke de bildene jeg ville ha til header og dette ble resultatet. Det tok litt tid før jeg fant ut av hvordan jeg skulle gjøre det men med litt hjelp av Word, Paint og Photoshop klarte jeg å mikse sammen en header og jeg er strålene fornøyd. Selv når man er nybegynner på helt fremmede ting som jeg og Photoshop så må man selv prøve seg frem og se hva man får til for man lærer av å finne ut av ting på egen hånd.

Hva synes du om min nye header?

Shopping

I dag har jeg ikke gjort så veldig mye egentlig har fått pakket litt ned i kofferten av det som skal med nedover. Har en følelse av at den kommer til å bli ganske tung å dra med seg fra flyplassen og til skolen.

Også i dag fikk jeg kommet meg ut døra litt og dratt på jekta og fikk kjøpt meg litt ting jeg trengte, skal ta en tur i morgen også med mamma så jeg får kjøpt litt mer jeg trenger før jeg drar tilbake på mandag. Det jeg kjøpte i dag var to gensere, en bukse, maskara og clothbrush ble ikke stort mer enn det, mer blir det i morgen da skal dere få se hva jeg kjøpte, kanskje lage video om jeg orker det.

Hva har du gjort i dag?

Vinn Justin Bieber deksel

Nå har det ikke vært noen konkurranser på bloggen på evigheter så det begynner kanskje å bli på tide med en nå gjør det ikke? Det dere kan vinne er et Justin Bieber deksel til iPhone 5, og jeg har ikke iPhone fem så jeg har ikke bruk for det så da blir det premien. #konkurranse

Det eneste du trenger å gjøre er å legge igjen en kommentar under med bloggadressen og e-post din så jeg kan kontakte deg om du vinner.

Konkurransen avsluttes FREDAG 1.NOVEMBER!

Lykke Til!

Tilbake i Tromsø

Hei

Sorry for at jeg ikke har oppdattert noe siden sist, har ligger på internatet og bare vært skikkelig dårlig frem til fredagen.

Fredag var det endelig høstferie og jeg gledet meg kjempe mye til å komme meg hjem, jeg var forsatt syk og i dårlig fom når vi skulle ta bussen hele den lange veien fra Bjerkely til Gardemoen. Gardemoen ligger cirka to timer unna bjerkely med buss, og vi måtte bytte byss tre ganger og bedre ble det ikke når jeg holdt på å brekke meg flere ganger men etter som jeg fikk i meg litt vann og fokuserte på pusten så ble alt mye bedre.

På flyplassen ble det veldig stress. Jeg fikk ikke ut den klistre lappen som skulle på kofferten og det var tung håndbagasje, jeg var i dårlig form og slapp og alt på en gang, så jeg klarte ikke å gjøre stort mye men jeg fikk levert kofferten kommet meg gjennom kontrollen og til flyet. Noe av det beste eller ikke det beste da men det var overaskende.. jeg så MADCON og de var bare få meter unna meg etter kontrollen, er ikke noe særlig fan av de men det var gøy å de se der og da.

Jeg er forsatt litt syk, og i dag har jeg hatt feber og vært ganske varm. Håper jeg blir bedre igjen ganske snart får nå har jeg vært syk i en uke alt og nå orker jeg simpelt ikke mere for det å være syk er ganske slitsomt. For cirka to uker siden bestillte jeg Miley sitt nye album Bangerz og jeg har hørt på det nå to ganger og jeg aner faktisk ikke hva jeg skal si om det. jeg forvetet at det kom til å være noe lignene som det tredje men det var faktisk verre jeg vet ikke om jeg skal like det eller ikke etter som jeg har på teksten til noen av sangene er det jævelig teit og dårlig.

Sjuk IGJEN!!!

Herregud hvorfor meg og hvorfor akkurat nå, rett før jeg skal dra hjem? I dag kjenner jeg meg så giddeslaus at det er helt grusomt. Denne uka kjennes ut som et jævla stort press jeg ikke klarer å takle akkurat nå, jeg fryser så det kjennes opp til hjernen og alt jeg vil nå er å bare komme meg tilbake til internatet på rommet, og bare ligge i senga resten av dagen. Men nei. I dag og resten av uka er det så mye som skal gjøres, fotooppgave, mer info om turen til Russland, romsjekk, klasseroms vask, pakking til turen hjem osv. Kjenner at jeg orker ingen verdens ting i dag håper jeg blir bedre veldig snart for hvis ikke, skal jeg drikke meg drita på hostesaft og dope meg ned med antibiotika. Det der var bare en talemåte på hvordan jeg kjenner meg akkurat nå. Herregud som jeg gleder meg til å komme hjem nå.